Sunday, April 17, 2011

tok kedah tak sihat..

assalamualaikum..

lama x post kat blog ni. nak buat macamane kn, saya ade kat kampung, kampung paya kerchut, pendang, kedah. seminggu duduk kat kampung. dari hari jumaat lepas sampai la khamis minggu ni. asalnya baba cadang nak balik 3 hari je. jumaat, sabtu, ahad, hari isnin brtolak balik selangor. tapi Allah dah susun cara laen. ade la hikmahnye tu kn? meh nak cerita ape yg jd kat kampung.

sampai kat rumah tok kul 12 lebih. lambat sampai sebab singgah kat rumah pak njang (abang baba). lame baba, pak njang n pak cik (abg baba jgk) berborak. saya pun borak la dgn sepupu2 n mak njang (isteri pak njang). dgn kak ida, abg zakuan, kak faizah (isteri abg zakuan), n nini (anak kak ida, kire anak sepupu saye la). banyak jgk yg diborakkan. abg zakuan x habis2 ckp kerja pharmacy ni untung. hmm.. saye hanya tersenyum..(n_n"
hari SABTU macam biase. xde ape2 yg menarik untuk diceritakan.

masuk hari AHAD. ni menarik la sket kn. baba bawa tok gi check kat Kedah Medical Center (KMC) sebab tok nampak penat sgt2. kesian kat tok. org klantan ckp, "nok nyawo x lepah". asalnya nak gi jumpa dgn doc n amek ubat je. tapi doc tu, ingat lg name die, Dato Dr. Ismail, ckp, by hook or by crook, tok kena jgk warded utk buat pemeriksaan lebih teliti. tok pun cakap, "ni yg ake malas nak mai ni. habih depa proses aku"...(n_n" rase nak tergelak dgr perkataan "proses" tu. hehe..(n_n"

tok kena warded 4 hari. sepanjang tok warded, nak2 tok, cucu2 tok, kawan2 tok, kenalan2 tok ramai yg datang ziarah. untung tok ade anak2 n cucu2 yg amek berat ngan tok, termasuk saya. hehe.. mesti tok bahagia. tok balik rumah hari rabu.

sampai2 tok kat rumah, ramai org datang melawat tok. ni satu kelebihan yg dpt saya tengok yg ade kat kampung. ukhuwah masih kuat. kampung saye mmg btol2 mcm kampung. keliling kebun n pokok2 getah. breathtaking view... kat blakang rumah tok ade sawah. memang seronok. tok njang, kawan baek tok, dtg jgk. mase tok warded tok njang dtg jgk. tok njang ni kelakar tau. umur die lebih kurang 88 kalu x silap. tok saya umur dalam 93-94 gitu. panjang umur tok..(n_n" tok njang tidur kat rumah tok malam tu. die nak tidur ngan tok. tok njang tidur dalam kelambu. tapi tok x suka tidur dalam kelambu. kata tok, "aku panaih kalu tido' dalam kelambu". tok njang balas, "ku maghi sini nak tido nga mu, mu tido tah (atas) katil plok". alala.. comel betol tok njang ngn tok ni. untuk pengetahuan, sesetengah org paya kerchut n paya nedam ckp ade bnyi mcm slang org siam cakap sket. bnyi mcm slang ganu pun ade jgk.

                                                    

last2 tok tido la dlm kelambu ngn tok njang. amek hati kawan la katakn. hehe.. tapi ble tgh2 malam sket, tok kluar dari kelambu tu. tak tahan agaknye... comel sgt tengok dua kawan rapat ni. dlm usia emas mcm tu, tok njang n tok still kamcing. buat benda mcm kte selalu buat dgn kawan2 kite. tido same2..(n_n" susah tau nak tengok org yg kamcing dalam usia nak dekat 100 macam ni!       

ni tok njang n tok. hehe...
                                                                                 
banyak yang saya dpt sepanjang seminggu kat kedah. baba bawa saya jalan2 kat kampung. gi ziarah kawan baba yg x sihat, org2 yg baba rapat. salah satu rumah yg saya g ialah rumah mak ndak embun. suami mak ndak org panggil pak ndak. sampai2 kat rumah tu, mak ndak tengah goreng kuih 'penegham' org kedah panggil. kalau kat luar org panggil kuih' telinga keling' atau 'telinga buruk'. first time sebenarnye berborak ngn mak ndak. nasib baik mak ndak tu peramah. bile nak balik tu, mak ndak bekalkan kuih tu. katenye, sedekah. baik betul mak ndak..(n_n" tu la suasana kat kampung. beza sgt dgn suasana kat bandar yg lebih kpd self-centred kebanyakan org2 nye. hmm...

sepanjang kat kedah tu jgk,  saya byk berborak dgn mak lang (isteri pak lang, abg baba). baru la saya faham dgn lebih mendalam mak lang ni macamane. lebih rapat hubungan saya dgn mak lang. mak lang tinggal kat rumah tok tu ngn ank bongsu die, sepupu saya jgk, badri. badri muda setahun dari saya. baru habis STAM n tunggu panggilan  ke universiti.

hari khamis saya bertolak balik ke selangor. nak cerita pasal perjalanan kitorg anak beranak. tapi rase mcm dah panjang sgt pulak post ni. xpe la. laen kali plak. kesimpulannye, sebenarnye, byk lagi yg kite bleh buat sepanjang bercuti semester ni selain drpd bekerja. duduk layan nenek or atuk2 kte, rapatkn ukhuwah dgn sedara dgn bertandang ke rumah2 mereka, banyak lagi la sebenarnye senang kate. jadi pilih la apa yg kita nak buat. asalkan tak membazir masa.

jom kita berukuhuwah!
                                              
ingat! Allah dah berpesan tentang masa kpd kita dalam surah al-'asr. doalah kepada Allah agar diberi kekuatan untuk menggunakan masa lapang yang diberi dengan sebaik2nya. semua kebaikan yang kite buat sebenarnya datangnya dari kekuatan yang Allah berikan. sama2 lah kita bermuhasabah.. siapa aku dihadapanMu...

No comments:

Post a Comment