Wednesday, April 20, 2011

tazkirah dr 'tuan rumah'...=.=''

hari yg penuh dgn tarbiyah. tadi pagi, saya basuh kain dgn bersungguh-sungguhnya di bilik air level 4. tengah2 basuh baju tu kakak cleaner dtg untuk bersihkan bilik air tu. okay, saya rasa kehadiran saya telah 'mengancam' pergerakan kakak tu untuk memulakan pembersihan bilik air. "maaf ye kak," kataku dalam hati. tapi saya buat 'dek' je la. tengah berus2 baju tu, kakak tu start berus lantai. bila sampai kat tempat saya berdiri, "dik sana sket, nak berus". x mesra langsung bunyi dia. tapi saya cool je la. "o.ok2!",saya jawab. habis la kain saya terkena percikan air tu. tapi saya cool je lg. kemudian kakak tu nk bersihkn sink bilik air tu. dia spray air sampai terpercik kat baju saya. saya cool je lg. tp rasa sedikit 'tergugat'. sampai la saya jemur baju. saya berusaha untuk cool n try to be positive. "maybe salah engkau jgk. patutnye kau dah tahu bile kakak tu nk bersihkn bilik air.", bisikkan untuk memujuk. tibe2, "tapi kan, kalau kakak tu bertimbang rasa sket, boleh je dia basuh tandas dulu ke, basuh room tepi bilik air tu dulu ke. ni x, nak jgk basuh kaat tmpt den brdiri.", bisikan jahat cuba menaikkan nafsu ammarah. positive najihah, positive! xpe la salah saya kot... :'(

turun bawah nak masuk bilik. tengok2 pintu terkunci! la budak2 ni gi klas kunci pintu plak! xingat kat ku doh.. wa... hasanah, jiran selevel,kebetulan lalu kat situ. dia tawarkn diri untuk gi amek kunci kat bawah. gumbiranye rasa bila ade org nak tolong. saya tumpang kat bilik dia dlu. tiba2 dia tepon, "najihah, mahalah ofis x nk bg aku kunci bilik kau la. sory ek". before that, dia ada tepon ckp:

hasanah:  jha, nape name ko xde pn dlm list bilik ni?
saya: o,jha xde s.sem kn sbnrnye. sbb tu la name jha xde.
hasanah: ye ke? ko bg la name rumate ko yg laen.
saya: siti sarah
hasanah: ok2 bye.

saya dah berdebor. takut2 ade mslh sbb sya dtg sini untuk muet je. muet dah lepas. hari jumaat ni baru nk balik.cnfirm ade mslh ni. lgpun saya menumpang bilik orang je. n ini dikatakn squoting! kene saman weh!
hasanah sampai kat bilik:

hasanah: jha, aku minta maaf la weh. diorg xnk bg sbb name ko xde kat dlm list tu.
saya: xpe2. tq la.

tiba2! "ATTENTION TO SITI NAJIHAH ABDUL BASIR, PLEASE COME TO THE MAHALAH OFFICE IMMEDIATELY. ATTENTION TO SITI NAJIHAH ABDUL BASIR, PLEASE COME TO THE MAHALAH OFFICE IMMEDIATELY", announcement ditujukn kat saya. huh! berdebor sungguh waktu tu. saya pn pinjam la baju hasanah n tudung kak husna untuk turun ke mahalah office, n stokin ditaja oleh nabilah. sambil tururn tu, saya reka2 dulu ayat ape nak ckp kt mahalah ofis nnt. sambil tu baca RABBI YASSIR WALA TU'ASSIR.

sampai2 kat mahalah ofis:

saya: assalamualaikum kak.
kak ros: waalaikumussalam.
saya: saya najihah. yg kene panggil td.
kak ros: ape name awak?
saya: siti najihah.
kak ros: awak xde s.sem kn? nape ade kat sini?
saya: o. saya ade muet hari sabtu baru ni n akan balik semula ke rumah dgn ayah saya hari jumaat ni ke kelantan.
kak ros: tapi awak x daftar pun untuk menginap kat sini.
saya: o! xtau plak saya kene daftar.
kak ros: kak ni, ni budak yg kte panggil tadi. mcmne nk buat ni?
kak ni: o, awak la najihah ye? graduated student kn?
saya: ye, aah.
kak ni: nape duduk kat sini lg?
saya: (ulang balik ayat yg sama)


                                                
kak ni: knape awak x daftar dlu? kalau awak masuk rumah orangg, kena bagi salam dulu x?
saya: kene2.
kak ni: lepas tu, awak bagi salam kat sape? kat kawan awak? awak kena daftar kat mahalah ofis kalau ye pun awak nak amek muet n nk stay kat sini. awak tau awak tgh buat ape ni?
saya: tau. squoting.
kak ni: dah tau, tp knape buat?
saya: (mane la den tau kene daftar kt mahalah ofis. ingt xleh duduk). mmg salah saya x tau kena daftar kat sini.
kak ni: awak boleh disabit mencuri tau kalau ade kecurian. awak tau sape lg kawan yg  xdftar kat mahalah?
saya: stakat ni xtau plak. (mmg xtau pn)
kak ni: mmg la dia xtau. kena daftar pn dia xtau kena buat.
saya: ..(n_n" (adus! tajamnye. mmg den xtau. ape la naseb den)
kak ni: lain kali jgn buat tau. kami cuma nak make sure yg you akan balik hari jumaat ni ye.
saya: ok. terima kasih kak. (xnk bg den kunci ke?)

saya pun keluar dari ofis tu dengan perasaan bercampur baur. malu pun ade. tapi xpe la. ade hikmah la tu. yg penting, gi mandi dlu, lepas tu gi lepak kat bilik kak husna ke. ok!

bila dah siap mandi, tiba2 terlintas kat otak, "eh, nape x try check kat dalam kasut? ntah2 diorg letak dlm kasut.". saya pn gi la check dalam kasut. rupa2nya! mmg betol ade kunci dalam kasut! waaaaa!!!! nape x terfikir dr awal2? kn dah malu skrg!x pasal2 kena marah ngn 'tuan rumah'. geramnyeeee!!!

                                             

tapi, positive najihah, positive! pasti ade hikmah. kalau ALLAH takdirkn kau teringat pasal kunci dalam kasut, mesti kau akan teringat dari awal lg. kalau ALLAH takdirkn kau xkena marah ngn 'tuan rumah', kau xkan kena marah punya. percayalah wahai hati, ini semua rancangan ALLAH. pasti ade hikmah! positive je la jiha wei....=.=''

macam tu la tarbiyahnye. sedih pun ade. tp xpe la. skali-skala kene marah ngn 'tuan rumah'....

No comments:

Post a Comment