Tuesday, October 25, 2011

Salam Aidilfitri dan Selamat Kembali ke 'SEKOLAH'!! (n_n"

Assalamualaikum to all readers...(cewah!iium student knnn)

SALAM AIDILFITRI.
Maaf la lambat pulak ucapkan tahniah kepada semua yang telah berjaya kembali kepada fitrah insani. Kalau tak kembali lagi pun, semakin mendekati pun kira 'okay' la. Macam al-faqir ni.

Mesti banyak amalan sunat yang telah kita lakukan sepanjang Ramadhan bukan? Alhamdulillah... TAPI ADAKAH AMALAN ITU BERKEKALAN EVEN TELAH BERLALU RAMADHAN? Ana (ehem, nok guno 'ana' doh pahni) ada baca dalam SOLUSI EDISI RAMADHAN, antara tanda-tanda amalan sunat yang kita lakukan sepanjang Ramadhan diterima Allah ialah AMALAN SUNAT ITU BERTERUSAN SEHINGGA BILA-BILA. Kato mudohnyo, kita mampu untuk beristiqomah. Renung-renungkan dan selamat beramal..(n_n"

Nok cerito sket pasal rayo ana ni. Alhamdulillah, tahun ni beraya di Kedah sekali lagi. Malam raya tu tolong Kak Yati buat serunding ikan sampai pukul 1 lebih! Kesian kat Kak Yati. She's my cousin. Cerita ni sedikit scary. Ana pergi tandas sat. Kemudian minum air dan terdengar suara Kak Yati memanggil nama ana, "Kak Ngah, Kak Ngah." Ana pun cepat2 minum air dan tanya Kak Yati, "Kak Yati panggil Ngah ke?". "Eh, tak lah," jawab Kak Yati. Aik, ke aku tersilap dengar ni? "Eh, Ngah jangan main-main." . "Oh, tak kot. Ngah salah dengar je kot," ana balas balik (at the same time nak menyedapkan hati). Then, kitorang pun masuk tidoq kui 1.30 am gitu. Ana pun baca la surah al-Mulk sebelum tidoq. Habis baca tu, dengar macam pinggan kaca berlaga2 kat dapur. Macam sinki kene goyang pun ada juga. Untuk menyedapkan hati ana kata, "Kambing bergesel kat pagar kot". Kambing jadi 'penyejuk hatiku'. Tapi, pelik. Bunyi tu berhenti lepas Mak Lang balik rumah. Hmmm... apakah bunyi itu sebenarnya? Takpe, abaikan.

Dua hari sebelum bertolak ke Kuantan untuk daftar di IIUM, ana drive kereta ke Melor untuk beraya di rumah sahabat tercinta. Perjalanan smooth je. Tapi, dalam perjalanan balik, berlaku accident! Tapi, biasa je. Buntut kereta tak ber'degih' pun (tanya orang Kelantan kalau tak faham ek..). Ana cuma rasa terkejut sedikit. Untuk sesiapa yang berada dalam situasi di mana buntut kereta dilanggar orang, dalam apa jua situasa ANDA TIDAK BERSALAH. Turun dari kereta walaupun masa tu kat traffic light, tengok kerosakan, ambil NO PLAT KERETA YANG MELANGGAR, NAMA PELANGGAR, dan NO PHONE. Tips dari mama tercinta ana, kalau nak no phone dia, buat macam ni: minta phone dia, taip no antum dalam phone dia dan call no antum tu. Jadi akan terteralah no telefon si pelanggar itu. Ini untuk mengelakkan sebarang penipuan dari mereka yang tidak jujur. Okay.. Selamat beramal!

pst:lame dah nk post. tp bru trpost. maaf..

No comments:

Post a Comment